מטלופרוטאינז במטריצה

רמות גבוהות של MMP-3 בדם מנבאות אוטם לבבי תוך חמש שנים

מטופלים שהיו עם רמות גבוהות של Matrix metalloproteinase בדם בעת שהופנו לצנתור אבחנתי, היו בסיכון גבוה ב-40% לאוטם לבבי בחמש השנים הבאות

מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)
מבחנות, בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

האנזים מטלופרוטאינז במטריצה 3 (Matrix metalloproteinase-3י,MMP-3), הידוע גם בשם סטרומליזין 1 (stromelysin-1), מבוטא על ידי פלאקים טרשתיים (atherosclerotic plaques) ומשפיע על הפתוגנזה של תסמונת כלילים חריפה (acute coronary syndromeי– ACS).

פולימורפיזם תפקודי באזור הפרומוטור של הגן האנושי MMP-3, אשר מביא לעלייה בביטוי MMP-3, הוכח כמנבא סיכון מוגבר לאוטם לבבי (myocardial infarction - MI) ארעי. עם זאת, לא בוצעו מחקרים שבחנו באופן ייחודי את השימוש ברמות הבסיס של MMP-3 בפלסמה לניבוי MI בטווח הארוך.

במסגרת המחקר הנוכחי, 355 גברים שהופנו לאנגיוגרפיה כלילית (צנתור אבחנתי) עברו מדידה של רמות MMP-3 בדם בקו הבסיס, ולאחר מכן היו תחת מעקב פרוספקטיבי במשך עד חמש שנים להתפתחות MI שאושר בבדיקת אנזימים.

לאחר התאמה למאפיינים קליניים ואנגיוגרפיים ולערכי בדיקות מעבדה בקו הבסיס, נמצא כי רמות MMP-3 בפלסמה ניבאו באופן בלתי תלוי היארעות MI בחמש שנים (יחס סיכון, HRח:1.42, 95% רווח בר סמך 1.13-1.79, p = 0.0023).

בנוסף, בחמישה מודלים רבי-משתנים נוספים, אשר כללו סמנים ביולוגיים רבים הקשורים לתוצאים גרועים של MI, נמצא כי MMP-3 עדיין נמצא כמנבא בלתי-תלוי של MI בחמש שנים.

תוצאות דומות התקבלו כאשר הניתוחים הסטטיסטיים הוגבלו לתת-אוכלוסייה של מטופלים עם התייצגות של ACS.

מחקר זה הוכיח, כי ריכוז גבוה של MMP-3 בפלסמה קשור לסיכון מוגבר ל-MI בטווח הארוך בקרב מטופלים עם וללא ACS, אשר מופנים לצנתור אבחנתי. בנוסף, נמצא כי קשר זה אינו תלוי במשתנים קליניים, אנגיוגרפיים ומעבדתיים, כולל סמנים ביולוגיים עם יעילות פרוגנוסטית מוכחת לניבוי MI.

מקור:
Erdal Cavusoglu, Jonathan D. Marmur, John T. Kassotis, Sunitha Yanamadala, Vineet Chopra, Calvin Eng; Usefulness of Plasma Matrix Metalloproteinase-3 Levels to Predict Myocardial Infarction in Men With and Without Acute Coronary Syndrome; The American Journal of Cardiology, American Journal of Cardiology, Vol. 117, Issue 6, p881–886

http://www.ajconline.org/article/S0002-9149(15)30040-0/abstract

נושאים קשורים:  מטלופרוטאינז במטריצה,  Matrix metalloproteinase,  MMP-3,  סטרומליזין,  stromelysin-1,  פלאק טרשתי,  atherosclerotic plaques,  תסמונת כלילית חריפה,  acute coronary syndrome,  פולימורפיזם,  אוטם לבבי,  myocardial infarctio,  אנגיוגרפיה כלילית,  צנתור אבחנתי,  סיכון לאוטם לבבי,  סיכון קרדיווסקולרי,  מחקרים
תגובות