חדשות

צריכת מלח יומית מוגברת לא העלתה סיכון להתקף לב או שבץ באנשים בריאים

מחקר חדש סותר את המלצות ה-WHO: אנשים בריאים שצרכו יותר מפי שניים מכמות המלח היומית המומלצת לא נמצאו בסיכון מוגבר לאירוע קרדיווסקולרי חמור

צריכת מלח (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שפורסם בשבוע שעבר ב-The Lancet נטען כי צריכה מתונה של מלח קרוב לוודאי לא תסכן אנשים שאין להם מחלת לב. במילים אחרות: צריכה מתונה של מלח, אין בה כדי להשפיע על סיכון לבעיות קרדיווסקולריות כשמדובר באנשים ללא מחלת לב.

ה-WHO קבע בעבר כי 2-1.5 גרם מלח ביום היא הכמות המקסימלית המומלצת לאדם עם סיכון למחלת לב, כמות המשתווה באופן גס לכפית קטנה. רבים מהקרדיולוגים ומומחי התזונה מסכימים בסך הכל עם ההמלצה הזאת.

עתה בא המחקר הנוכחי ומצא כי אנשים בריאים שצרכו יותר מפי שניים מהכמות היומית המומלצת הזאת לא נמצא סיכון מוגבר לאירוע קרדיווסקולרי חמור כמו התקף לב או שבץ.

הנתונים התקבלו לאחר מעקב אחרי יותר מ-95 אלף בגירים בני 70-35, ב-255 קהילות ב-21 מדינות שבהן ההכנסה לנפש בינונית-נמוכה, בחמש יבשות, במשך שמונה שנים בממוצע. יוצאת מכלל הזה היא סין שבה, ב-80 קהילות, הצריכה היומית מגיעה לכמעט פי שלושה מהכמות המומלצת ולצריכה כזאת כבר נמצא קשר עם סיכון קטן לשבץ. "הקשר החיובי בין מלח לבין שבץ נראה רק כשמדובר ברמות גבוהות של מלח, מעל 5 גרם ביום", הסביר אחד החוקרים, ד"ר אנדריו מנטה מאוניברסיטת מק'מאסטר בקנדה.

ב-80% מהמדינות שהשתתפו במחקר, כ-50% מהאנשים צורכים בממוצע 5-3 גרם מלח ביום. אבל רק אלה ששיעור הצריכה שלהם היה "בקצה העליון" של הטווח הזה, אזי כל גרם נוסף נקשר לעלייה בלחץ הדם הסיסטולי כדי 3 מ"מ כספית.

עוד עלה כי הקשר שבין צריכת מלח לאירועים קרדיווסקולריים מג'וריים נמצאו בקהילות שבהן מחצית מהתושבים צרכו 5.75 גרם ביום. אבל יחד עם זאת ציינו מחברי הדו"ח שאין בנתון זה מובהקות סטטיסטית ולכן ייתכן שהנתון הוא מקרי.

"לא מצאנו קשר בין מלח לבין ממצא קליני כלשהו או תמותה כאשר מדובר בצריכה של 5-3 גרם ביום לכל היותר. רוב בני האדם, למעט סין, כבר צורכים כמות מלח ברמות מתונות ולהפחתה נוספת בצריכה אין יתרון ואולי אף תגרום נזק" הסביר ד"ר מנטה. "מוטב להתמקד בשיפור איכות התפריט היומי במקום להתמקד ברכיב תזונתי אחד כמו מלח".

עוד נמצא כי בכל המדינות הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים ירד כאשר עלתה צריכת פרטי מזון עשירים באשלגן כמו פירות וירקות, אגוזים, תפוחי אדמה, מוצרי חלב.

ד"ר פרנץ מסרלי, קרדיולוג בבית החולים האוניברסיטאי בברן, שווייץ, שהיה אחד ממחברי דו"ח המחקר אמר עוד: "זה מחקר שנעשה באופן טוב שעדיין מראה כי עלייה בלחץ הדם וסיכון מוגבר לשבץ נקשרים לצריכת מלח אבל לא להתקף לב או לתמותה עקב כך. לכן, אין סיבה לאנשים עם לחץ דם נורמלי לצמצם בצריכת המלח. רק לגבי אנשים עם יתר לחץ דם מומלץ לצמצם בצריכת המלח היומית".

יש לציין כי במאמר תגובה לדו"ח המחקר הזה, תחת הכותרת "סיבוב שני של מדע רע", נכתב כי לפני שנתיים אותו צוות קנדי פרסם ב"לנסט" מאמר על מחקר לגבי 130 אלף איש מ-39 מדינות ושהחוקרים הגיעו למסקנה כי צמצום בצריכת מלח מקטין סיכון למחלת לב, שבץ או מוות רק בקרב אנשים שיש להם לחץ דם גבוה והצמצום עלול לגרום לנזק אם כמות המלח הנצרכת תהיה קטנה. דו"ח המחקר הקודם (מ-2016) ספג ביקורת והקהילה הרפואית סערה. "לא האמינו אז  לממצאים והמגיבים טענו שעיתון מכובד כמו 'לנסט' לא היה צריך לפרסם זאת". בתגובות נטען שזה היה "מדע רע". גם התאגדות רפואת הלב האמריקאית, ה-AHA, סירבה לאמץ את הממצאים וטענה שהם חסרי ערך. "עתה", נכתב במאמר התגובה, "יש לצפות לתגובות לממצאים במחקר החדש".

נושאים קשורים:  צריכת מלח,  צריכת נתרן,  מחלות לב,  שבץ,  לחץ דם,  חדשות,  סיכון קרדיווסקולרי
תגובות
אנונימי/ת
29.08.2018, 19:04

לרפואה המודרנית: שנים אכלתם לנו את הראש והפחדתם אותנו

Can you please