דעות

מדדי האיכות ברפואת קהילה? מה שחשוב באמת סמוי מן העין

בתקופה שבה העומס ושחיקת הרופאים גובים מחיר כבד מרופאים וממטופלים, הלחץ לעמידה ביעדי מדידת האיכות הפך לחרב פיפיות ונחווה על ידי רופאים רבים כפוגע בעבודתם האמיתית: ריפויו של המטופל

טיפול רפואי, יחסי רופא-חולה (צילום: אילוסטרציה)

זה שנים שתנועת האיכות קנתה לה מקום מרכזי בעולם הרפואה. התנועה חרטה על דגלה משולש מטרות: בריאות האוכלוסיה, חוויית הטיפול ועלות לנפש, והכניסה מדידה לעולם הרפואה.

ההבנה שאת האיכות ברפואה ניתן לשפר על ידי מדידה של פרמטרים מוסכמים, הביאה למהפכה ולשיפור בפרמטרים שנמדדו: שיעור ביצוע בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סוגי סרטן, שיעור מדידה של לחץ דם וכולסטרול בחולים במחלות כרוניות ועוד.

מדדי האיכות מתחלקים לשני סוגים: מדדי ביצוע, למשל שיעור ביצוע בדיקת ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד, ומדדי תוצאה, לדוגמה שיעור האיזון של הסוכר או לחץ הדם בחולי סוכרת ובחולים עם יתר לחץ דם. את הביצוע ניתן לשפר באמצעים פשוטים כגון תזכורות וזימונים על ידי צוות אדמיניסטרטיבי ותוכנות מחשב, ואילו מדדי התוצאה תלויים באיכות הטיפול של הרופא. הן קופות החולים והן בתי החולים נמדדים כיום במדדים שונים.

ניתן לומר היום שהמדידה תרמה מאוד לשיפור הפרמטרים של הביצוע, אך במה שקשור בתוצאות הרפואיות, מגמת השיפור רחוקה מלהשביע רצון. השגת שיפור באיזון של מחלה כרונית ברפואת הקהילה מצריכה הרבה מעבר למדידה והפנייה טכנית: היא מצריכה זמן לשיחה, הסבר ובניית אמון בין הרופא למטופל, כדי שהמטופל יהיה שותף ואחראי מלא לטיפול בו עצמו. כך לדוגמה, שיעור ביצוע בדיקת דם סמוי בצואה השתפר מאוד, אבל באופן מטריד ביותר, כאשר מתגלה דם סמוי, רק חלק מהמטופלים משלימים את הבירור ההכרחי על ידי קולונוסקופיה.

בתקופה שבה העומס ושחיקת הרופאים גובים מחיר כבד מרופאים וממטופלים, הלחץ לעמידה ביעדי מדידת האיכות הפך לחרב פיפיות

בנוסף, מדי שנה נוספים פרמטרים לרשימת המדדים ומופעל לחץ מצד ההנהלות על הצוותים הרפואיים לעמוד בהם. כיום, בכל ביקור אצל רופאת משפחה, בעת הכניסה לתיק הרפואי ועוד בטרם תתחיל הרופאה לתשאל ולאבחן את הבעיה העיקרית, היא נדרשת לבדוק ולאשר שהמטופל ביצע את בדיקות הסקר המתאימות ואם לא, אז להפנות אותו. משימה זו, חשובה ככל שתהיה, כשהיא מצטרפת לנתונים הרבים שעל הרופא לעבד בזמן הביקור הקצר מדי העומד לרשותו, באה על חשבון הקשב, תשומת הלב והזמן לשיחה משמעותית עם המטופל.

בתקופה שבה העומס ושחיקת הרופאים גובים מחיר כבד מרופאים וממטופלים, הלחץ לעמידה ביעדי מדידת האיכות הפך לחרב פיפיות, ונחווה על ידי רופאים רבים כפוגע בעבודתם האמיתית: ריפויו של המטופל. לחץ מופרז עלול להביא אף לעיוות התוצאות, כפי שקרה במערכת החינוך.

יתרה מזו, נשאלת השאלה האם המערכת מודדת איכות רפואית אמיתית? הלא ההיבטים החשובים ביותר באיכות הריפוי הם הקשר, האמון, החמלה והמקצועיות. האבחנה הנכונה, הטיפול וההיענות לטיפול תלויים בהיבטים אלה של הטיפול הרפואי קשר הדוק. אלה אינם נמדדים במערכת הקיימת, ועצם היכולת להגדיר אותם במונחים ברי מדידה  אינה מובנת מאליה, וכפי שמקורה של המילה איכות שנגזר מהמילה "איך" מצביע - אין מדובר בכמות אלא באיכות. כבר שנה הנסיך הקטן בספרו של סנט-אקזופרי ואמר: "רק בלב אפשר לראות היטב. מה שחשוב באמת, סמוי מן העין".

האבחנה הנכונה, הטיפול וההיענות לטיפול תלויים בהיבטים אלה של הטיפול הרפואי קשר הדוק. אלה אינם נמדדים במערכת הקיימת

מקומה של מדידת האיכות בשחיקת העובדים במערכות הבריאות כבר זוהה מעבר לים, ובארה"ב גם מובילי האיכות מדברים היום על הצורך בצמצום מספר מדדי האיכות בשליש עד חצי בתוך מספר שנים. למשולש מטרות האיכות הרפואית התוסף קודקוד וכעת מדובר במרובע הכולל את רווחת המטפל (caregiver wellness). היום ברור לכל שיש להשקיע ברווחת הרופאים והעובדים כתנאי לאיכות במערכות הבריאות. הגיעה העת שגם מערכת מדידת האיכות הרפואית בישראל תזכה לשידוד מערכות. מה שיכולה תוכנת מחשב או צוות עזר לבצע, אין טעם שהרופא יעשה בעצמו. צריך לצמצם את מספר המדדים, והמערכת יכולה להעמיד לרשות הרופא צוות שייקח על עצמו מרכיבים של רפואה מונעת, ואולי עם הזמן תתרחב עבודת הצוות לרפואה קורטיבית בכלל, כפי שראוי ונכון.

רעיון נפלא שהעלה ד"ר יואב שוהם הוא לאפשר לכל רופא משפחה לבחור את המדדים שבהם יתמקד ועליהם ייבחן בתקופה. צעד כזה יחזק את האוטונומיה של הרופא וימנע את שחיקתו. איכותו של רופא אינה נמדדת בשיעור ביצוע בדיקות הסקר בקרב מטופליו - היא הרבה מעבר לזה. בשינוי המתבקש במדידת האיכות אין הכוונה לבטל את המדידה ובכך לשפוך את התינוק עם מי האמבט, אבל כדי להגיע לאיכות אמיתית צריך לשים את הדגש על הדרך הנכונה להשגתה, גם אם זו אינה ברת מדידה כמותית: שיפור התנאים לקיום המפגש והמרחב שבין המטפל למטופל.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  תכנית מדדי האיכות ברפואת קהילה,  רפואת קהילה,  קולונוסקופיה,  יחסי מטפל-מטופל,  דעות,  חדשות
תגובות