דעות

פשיטת הרגל והקניבליזציה בשירותי הפסיכיאטריה האמבולטוריים

ארבע שנים לאחר הפעלת הרפורמה והעברת הטיפול האמבולטורי הפסיכיאטרי לאחריות הקופות, מצב בתי החולים הפסיכיאטריים בכי רע | הקופות משתמשות בתקציב המיליונים שהועבר להן לטובת הוצאות אחרות

חדר במחלקה בבית חולים פסיכיאטרי בישראל. הוועדה המליצה על תכנון מחלקות חדשות המאפשרות רווחה פיסית ותנאי אשפוז מכובדים. צילום: נועם מושקוביץ/ פלאש 90

הרפורמה בפסיכיאטריה נכנסה לתוקף ב-2015. במסגרת הרפורמה מקבלות קופות החולים כ-600 מיליון שקל לשנה בעבור אספקת השירותים הפסיכיאטריים האמבולטוריים למבוטחיהן. לצורך כך פתחו הקופות מרפאות לבריאות הנפש וגייסו פסיכיאטרים ככל שיכלו.

בשל המחסור החמור ברופאים פסיכיאטרים, עשו קופות החולים, באמצעות התקציבים שקיבלו, "קניבליזציה" של המערכת הפסיכיאטרית הממשלתית, ורוקנו אותה מרופאיה. התנאים הכלכליים וההפחתה בעומס העבודה משכו את רופאי בתי החולים והמרפאות הפסיכיאטריות הממשלתיות לקופות, והותירו את המערכת הממשלתית בחסר של כ-100 רופאים. במרפאה הפסיכיאטרית הממשלתית בפתח תקוה, לדוגמה, שבה עבדו לפני הרפורמה שישה רופאים, נותרו רופא אחד במשרה מלאה, ועוד רופא ברבע משרה.

כארבע שנים לאחר הפעלת הרפורמה והעברת הטיפול האמבולטורי בתחום הפסיכיאטריה לאחריות הקופות, לתור לטיפול נפשי בכלל ולטיפול פסיכותרפי בפרט יש לחכות חודשים ארוכים ולעתים אף יותר משנה. חדרי המיון בבתי החולים הפסיכיאטריים מאוישים רק באופן חלקי על ידי צוות סיעודי ומינהלי, ולמעשה בשעות רבות ביממה נותרים הרופאים לבדם בהתמודדות עם עומס הפניות ההולך ועולה. יתרה מזאת, מאחר שחדרי מיון אלה אינם מוכרים על ידי קופות החולים, הן אינן משלמות לבתי החולים הפסיכיאטריים על הביקורים, והטיפול מתבצע חינם אין כסף.

סירובן של הקופות לשלם בעבור ביקורי מבוטחיהן בחדר המיון בבתי החולים הפסיכיאטריים אינו נובע ממחסור תקציבי. על פי הערכות שהושמעו בדיוני המועצה הלאומית לפסיכיאטריה, הקופות מנצלות רק חלק מהתקציב בגובה 600 מיליון שקל בשנה, וההערכה שהושמעה היא שיותר מ-100 מיליון שקל בשנה משמשים להוצאותיהן האחרות.

מצב בתי החולים הפסיכיאטריים בכי רע. בביקורים שערכנו מצאנו שבמחלקות האמורות להכיל 34 מטופלים יש לעתים עד 50; בחדרים האמורים להכיל ארבע מיטות, יש לעתים שש; בבית חולים אחר, בהיעדר מיטות, פגשנו חולים הישנים על מזרנים המונחים על הרצפה, ובבית חולים נוסף גילינו לתדהמתנו ארבעה חולים ששכבו על שתי מיטות (שני מטופלים בכל מיטה!). ברבים מבתי החולים הפסיכיאטריים נתקלנו במבנים ישנים ומרופטים, בצפיפות המובילה לאי־שקט ואלימות, ובתנאי אשפוז הפוגעים יום־יום בכבוד האדם.

יש לזעוק את זעקת השקופים ולדרוש ממשרדי הבריאות והאוצר להעריך מחדש את חלוקת הנטל. חשוב שכל המשאבים המופנים לקופות החולים ומיועדים לתחום הפסיכיאטריה יגיעו ליעדם. לאור הניצול החלקי של מאות מיליוני השקלים המועברים לקופות מדי שנה, אנו מציעים כי הן ייקחו על עצמן את מימון התקנון המלא של חדרי המיון הפסיכיאטריים, ויאפשרו, כפי שמנחה חוזר משרד הבריאות מ-2016, את איושם ברופא, באחות ובמזכירה 24 שעות ביממה.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  בתי חולים פסיכיאטריים,  הרפורמה בבריאות הנפש,  קופות החולים,  אשפוז פסיכיאטרי,  חדשות,  דעות
תגובות
אנונימי/ת
31.10.2019, 22:39

יישר כח על ההתייחסות לתחום המוזנח - פסיכיאטריה, במשרד המוזנח- משרד הבריאות.
אח פסיכיאטרי.

אנונימי/ת
01.11.2019, 19:50

תודה רבה על המאמר המעניין. מצב בתי-החולים הפסיכיאטריים אכן רע, והתנאים בחלק מהם הינם תת-אנושיים. בייחוד בולטים בעניין זה בתי החולים "אברבנל" ו"מזרע". זו היא בושה שקופות-החולים אינן מסבסדות את בתי-החולים.

אנונימי/ת
04.11.2019, 23:22

ותודה לליצמן שהביא אותנו עד הלום.

אנונימי/ת
05.11.2019, 22:53

ד"ר טל ברגמן לוי חתומה על כישלון הרפורמה בבריאות הנפש ועל כן יש לפטרה
מתפקידה כראשת בריאות הנפש במשרד הבריאות.

אנונימי/ת
07.11.2019, 18:04

צודק הקולגה שיש לפטרה לאלתר גם בגלל פשיטת הרגל בנושא הטפול בתחלואה כפולה. לראיה נסגרו שתי מחלקות מובילות בנושא בבית חולים לב השרון ובנס ציונה ואין לאן להפנות מטופלים שסובלים מאד מכך