מחקרים

תוצאי הריון עם רקע של פורפורה תרומבוציטופנית אימונית

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי בנשים עם iTTP הינן בסיכון מוגבר לרעלת הריון ותסמונת HELLP

17.11.2022, 15:25
אשה בהריון (צילום: אילוסטרציה)

הריון הינו טריגר ידוע להתפרצות ראשונה/ הישנות של פורפורה תרומבוציטופנית אימונית (immune thrombocytopenia purpura - iTTP). ברם, בקרב מטופלות עם רקע של iTTP, ישנו חסר בכל הנוגע לתיאור תוצאי הריונות.

במחקר עוקבה רטרוספקטיבי אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Annals of Hematology ביקשו החוקרים להעריך את התוצאים האימהיים והעובריים של הריונות בקרב נשים עם iTTP.

המחקר הסתמך על מידע מעוקבת Johns Hopkins Thrombotic Microangiopathy Cohort. מתוך 168 הנשים בעוקבת המחקר, 102 היו בגיל הפוריות בעת האבחנה. הניתוח הסופי של המחקר הנוכחי כלל 14 הריונות (ב-9 נשים), אשר התרחשו לאחר מקרה של iTTP ראשוני.

תוצאות המחקר הדגימו כי הישנות iTTP התרחשה ב-9 (64%) מההריונות. מתוך 9 מקרי ההישנות, 5 התרחשו ב-2 נשים. שבעה מההריונות (50%) הסתיימו במוות עוברי או הפלה, וזאת במסגרת של הישנות iTTP.י3 הריונות הופסקו באופן אלקטיבי עקב חשש להישנות. במהלך ארבעה הריונות (50% מתוך 8 שהתקדמו מעבר לשבוע 20 להריון) התפתחה רעלת הריון/ תסמונת HELLP, שיעור המצאות המהווה מעל לפי עשר מזה של האוכלוסייה הכללית. באף אחד מההריונות לא אירע מקרים של מוות אימהי. רק 4 הריונות הביאו ללידות חי, מתוכן 2 היו לידות מוקדמות.

מתוצאות מחקר זה עולה כי הריון בנשים עם iTTP קודם קשור בסיכון משמעותי להישנות iTTP בהריון ולסיכון מוגבר לאובדן עובר. בקרב נשים אלו ובהשוואה לאוכלוסייה הכללית, רעלת הריון ותסמונת HELLP אף הן שכיחות יותר. החוקרים קוראים לביצוע מחקרים אשר יעריכו באופן פרוספקטיבי ניטור ADAMTS13 וטיפול מונע אשר עשויים לשפר את תוצאי הריון נשים עם iTTP.

מקור:

Brown, J., Potugari, B., Mazepa, M. A., Kohli, R., Moliterno, A. R., Brodsky, R. A., ... & Chaturvedi, S. (2022). Maternal and fetal outcomes of pregnancy occurring after a diagnosis of immune-mediated thrombotic thrombocytopenic purpura. Annals of hematology, 1-9.‏

נושאים קשורים:  מחקרים,  פורפורה טרומבוציטופנית אימונית,  הריון,  הריון בסיכון גבוה,  ITTP
תגובות