חדשות

מרכז ה-MRI לחקר האדם בטכניון התחיל את פעילותו

השבוע יתקיים בטכניון כנס בנושא MRI ברפואה בסימן פתיחתו של המרכז לחקר האדם ב-MRI | בטכניון מזמינים חוקרים לקחת חלק ביכולות מחקריות ראשונות מסוגן בצפון הארץ ובישראל שמספק המרכז

הדגמת סריקה ראשונה מרכז ה-MRI לחקר האדם בטכניון. צילום: ניצן זוהר/ דוברות הטכניון

השבוע (ה', 24.5) יתקיים בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון כנס בנושא MRI  ברפואה. הכנס ייערך בשיתוף  השלוחה הישראלית של ISMRM – האגודה הבינלאומית ל-MRI ברפואה, לקראת הכנס הבינלאומי של האגודה שיתקיים בחודש הבא בטורונטו.

השנה מתקיים הכנס בטכניון בסימן פתיחתו של מרכז מיי-בלום-דאהל לחקר האדם ב-MRI. זמן קצר לאחר הקמתו של המרכז בשנה שעברה התקיימה בו סריקת אדם ראשונה לצורכי מחקר. באירוע הודגמה סריקה של המוח ואזור הבטן, והנוכחים הוזמנו להתרשם מהמידע המדויק, המקיף והדינמי שסיפקה המערכת בזמן אמת.

ליבו של המרכז החדש הוא מכשיר MRI המספק יכולות מחקריות ראשונות מסוגן בצפון הארץ ובישראל. לדברי המנהל האקדמי של המרכז, ד"ר מוטי פריימן מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית, המרכז "יספק לחוקרים תשתית מתקדמת ורב-תכליתית שתהיה עבורם One Stop Shop שבו יקבלו את כל אמצעי המחקר הדרושים להם. לשמחתנו, חברת סימנס סיפקה לטכניון, בנוסף למכשיר עצמו, גם רישיון שמאפשר לפתח טכנולוגיות חדשות לשיפור המכשיר".

ייחודו של המרכז מתבטא בכמה אספקטים, למשל בכך שהוא מאפשר ביצוע סריקת MRI ו-EEG בעת ובעונה אחת ובכך שיוכל לספק לחוקרים את הנתונים בזמן אמת במהלך ביצוע הסריקה באמצעות תוכנה ייעודית של חברת סימנס. יתר על כן, חזון המרכז הוא לשמש סביבה נגישה למגוון רחב של אוכלוסיות, למשל בכך שהוא מציע גם מכשיר MRI-דמה, כלומר מתקן המדמה עבור הנבדקים – בעיקר ילדים – את סביבת הבדיקה האמיתית לרבות רעש, רטט, תאורה ועוד. כך יכולים הנבדקים להתרגל לסביבה זו בהדרגה וללא חשש.

מנהלת המרכז החדש, ד"ר דפנה לינק-סורני מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית, מסבירה כי "מחקר ה-MRI הוא מחקר בינתחומי המערב תחומים ממגוון רחב, לרבות תחומי הנדסה שונים (חשמל, מחשבים, מכונות, חומרים ועוד), מדעים (פיזיקה, כימיה, ביולוגיה וכן מדעי ההתנהגות ומדעי הקוגניציה), וכמובן מחקר רפואי. סריקת MRI של אזורי הבטן והחזה היא אתגר גדול במיוחד בשל התנועה הבלתי פוסקת של הלב ומערכת העיכול, והגישה לנתונים הנאספים בזמן אמת באמצעות התוכנה הייעודית תאפשר לפתח טכנולוגיות שיסייעו ב'תיקון' של אותה תנועה".

המרכז החדש כבר משמש שבעה חוקרים מחמש פקולטות שונות בטכניון וכן שלוש חברות חיצוניות. לדברי ד"ר פריימן, "חשוב לנו שיידעו על המרכז ועל השירותים שהוא מספק לא רק בטכניון אלא גם בכל מקום המקיים מחקר שהתשתית הייחודית הזאת רלוונטית לו".

בכנס שיתקיים בים חמישי הקרוב בטכניון ישתתפו כמאה חוקרים, סטודנטים ואנשי מקצוע מהטכניון ומאוניברסיטאות המחקר האחרות והוא יתקיים בתמיכת הטכניון, היוזמה לבריאות האדם בטכניון (THHI), חברת סימנס והאיגוד הארצי למרכזי התשתיות בישראל (IRCF).

נושאים קשורים:  MRI,  הטכניון,  כנס,  ד"ר מוטי פריימן,  ביורפואה,  ד"ר דפנה לינק-סורני
תגובות