ישראל במלחמה

על אף גיוס המילואים: הסבבים הקליניים בבתיה"ח יחלו בשבוע הבא

סטודנטים לרפואה המשרתים במילואים דורשים מדיקני הפקולטות לרפואה לדחות את מועד הסבבים | בפקולטות מסבירים: דחייה נוספת תגרום לאי יכולת להשלים את הסבבים הקליניים בשנה"ל הנוכחית ולמחסור בסטאז'רים

הכשרה קלינית, סטודנטים לרפואה, מקור: משרד הבריאות

לא ניתן לדחות את מועד תחילת הסבבים הקליניים, כך עולה ממכתב ששיגר פרופ' שי אשכנזי, יו"ר פורום דיקני הפקולטות לרפואה, לעמותה למען משרתי המילואים, שפנתה אליו בעניין וקראה להשעות את ההחלטה להתחיל את הסבבים כבר ביום א' הקרוב.

הסבבים הקליניים יחלו כבר ביום א' הקרוב, כך עולה מדיווח של ישי אלמקייס במקור ראשון. למרות שפתיחת שנת הלימודים נדחתה, פורום דיקני הפקולטות לרפואה החליט כי תחילת הסבבים הקליניים לסטודנטים לרפואה תתחיל ביום א'.

בעמותה למען משרתי המילואים, קיבלו מספר פניות מסטודנטים שגויסו וטענו כי ההחלטה תיצור פערים בין הסטודנטים. בעקבות זאת פנו לפרופ' אשכנזי, בבקשה להציג תכנית ברורה בעניין ההקלות וההתאמות למשרתי המילואים, כנדרש בחוק וקראו להשעות את ההחלטה לאלתר.

פרופ' שי אשכנזי, יו"ר פורום דיקני הפקולטות לרפואה. "הסטודנטים המגויסים ובני זוגם ההורים לילדים קטנים לא ייפגעו מההחלטה"

קודם לכן, ועד ראשי האוניברסיטאות הודיע כי פתיחת שנת הלימודים האקדמית תידחה לנוכח המלחמה והאחוז הגבוה של מגויסים למילואים בקרב הסטודנטים והסגל וכי הסמסטר ייפתח בכל האוניברסיטאות עם תחילת תהליך שחרור של המגויסים למילואים, אך לא לפני 3 בדצמבר. על פי הערכות, כ-30% מכלל הסטודנטים והסגל באוניברסיטאות מגויסים.

"אנו שואפים ששנת הלימודים תתקיים במלואה ותכלול שני סמסטרים מלאים. ככל שיעלה הצורך, תגלוש שנת הלימודים גם לתקופת הקיץ. ההחלטות הפרטניות לגבי מבנה שנת הלימודים יתקבלו בכל אחת מהאוניברסיטאות", נכתב בהודעה.

תחילת הלימודים של הסטודנטים לרפואה בלימודים הפרה-קליניים תהיה יחד עם פתיחת הלימודים הכללית באוניברסיטאות ב-3 בדצמבר, אך כאמור הלימודים בסבבים הקליניים יחלו כבר ביום א' הקרוב בהתאם לזמינות של מחלקות בתי החולים להוראה.

הלימודים הקליניים היו אמורים להיפתח ב-8 באוקטובר ובפורום הדיקנים סבורים שדחייה נוספת תגרום לחוסר יכולת להשלים את הסבבים הקליניים בשנת הלימודים תשפ"ד ובעקבות כך ייגרם מחסור בסטאז'רים בשנת 2025.

בתגובה לפנייה של העמותה למען משרתי המילואים, כתב פרופ' אשכנזי, יו"ר פורום הדיקנים: "הסטודנטים המגויסים ובני זוגם ההורים לילדים קטנים לא ייפגעו מההחלטה להתחיל בלימודים הקליניים ובסבבים שבעקבותיהם ב-5 בנובמבר. לא מבחינה אקדמית-מקצועית ולא מבחינת כספית. זוהי משימתנו והיא מהווה נר לרגלינו בכל ההחלטות הנדרשות בימים אלה. נהפוך הוא: פתיחת הלימודים הקליניים ב-5 בנובמבר נועדה לאפשר למגויסים ובני זוגם להשלים את הלימודים הקליניים עם השחרור משירות המילואים".

עוד כתב פרופ' אשכנזי כי "תפקידנו לטפל בהכשרה המיטבית של הסטודנטים לרפואה בישראל – הדור הבא של רופאי ישראל. לצד זאת, יש לנו אחריות גם כלפי מערכת הבריאות והרפואה בישראל המשרתת את כל אזרחי המדינה. בימים של שגרה, מערכת זו כבר דרשה להגדיל את מספר הרופאים והצוותים הרפואיים, ובשעת מלחמה זו צרכיה גדלים עשרות מונים".

פרופ' אשכנזי ציין כי "מערך הלימודים והסבבים הקליניים הינו מורכב ביותר, תלוי בגורמים רבים ובתיאום ביניהם ובעיקר בנוי על מערכת שפועלת ללא הפסקות: רופא העתיד מתחיל את לימודיו, נכנס להכשרה אקדמית, יוצא לבית החולים לסבבים הקליניים ללימוד, נבחן, וחוזר לסטאז' בבית החולים ואז לעבודה/ התמחות כרופא מן המניין. עיכוב נוסף במועד ההתחלה של ההכשרות הקליניות עלול לדחות את הליך הכשרת הרופאים בישראל, ולכן לגרום למחסור בסטאז'רים ורופאים בבתי החולים ולפגיעה בטיב השירות הרפואי. מערכת הבריאות לא תוכל לעמוד בפגיעה זו, בוודאי בעת מלחמה קשה".

פרופ' אשכנזי שיתף מנסיונו האישי וכתב: "אני סא"ל במילואים, הייתי סטודנט לרפואה בשנה החמישית במלחמת יום הכיפורים. גויסתי למילואים למשך כ-75 ימים, שוחררתי והשלמתי את הלימודים הקליניים הנדרשים והייתי לרופא. מצבם ותחושותיהם של הסטודנטים שלנו לרפואה שגויסו מוכרים לי וקרובים מאוד לליבי. נעשה הכל כדי שגם השנתון הזה של 'פרחי הרפואה' יסיים את לימודיו בהצלחה ויהיה מעמודי השדרה הטובים והיציבים של מערכת הרפואה הישראלית".

נושאים קשורים:  פרופ' שי אשכנזי,  סבבים קליניים,  חדשות,  ישראל במלחמה,  פקולטות לרפואה,  מילואים,  לימודי רפואה
תגובות
אנונימי/ת
01.11.2023, 22:30

כל הכבוד, גאים בתגובתך

06.11.2023, 12:55

אני "קצת " יותר צעיר מפרו אשכנזי. היה סטודנט שנה ששית במלחמת לבנון ולא גייסו אותי כי אמרו שבקרוב יצטרכו סטאזרים עם אישור עבודה ואכן כעבור כ 3 חודשים כבר היית בין שורת סטאזרים שגויסו להיות מחליפי רופאים במוצבים בגבול לבנון סוריה.
אפשר יהיה למצוא פשרה בין צורך בכח אדם למערכת אזרחית וצבאית ובין לא לפגוע בסטודנטים מגויסים ביחוד כשאני בטוח שרופאים במחלקות שמלמדות סטודנטים ( ואני עשיתי זאת שנים רבות ) יתגייסו לזה בתחושת שליחות